Hoe je een merknaam bedenkt waar je dol op bent

door Farah Cuyvers

HOE JE EEN MERKNAAM ONTWIKKELT DIE JE GEWELDIG HEEFT

Je bent super enthousiast om aan de slag te gaan met je bedrijfsidee en het is eindelijk tijd om je baby een naam te geven!

Maar… dit kan moeilijker zijn dan je verwacht. Het is een GROTE beslissing, want dit is hoe mensen je zullen kennen en onthouden. 

Je moet iets creatiefs bedenken maar denk ook aan de praktische kant! 

Hier zijn een paar tips om een merknaam te bedenken waar je dol op bent!

 

Mensen verbinden zich niet met namen, ze verbinden zich met merken.

Hoewel u zeker wilt dat uw naam uitspreekbaar en gemakkelijk te spellen is (en niet vergelijkbaar met iemand anders), is er meer druk om ervoor te zorgen dat uw merk resoneert met een levensstijl en een geloofssysteem.

Het maakt niet uit welke unieke of trendy zoekwoorden je door elkaar haalt in een poging om je identiteit te creëren, je naam heeft geen kracht zonder branding.

Neem even de tijd en denk aan de grootste wereldwijde merken zoals Nike, Google, Apple. Wat is in hemelsnaam een Nike? Wat bedoelt Google eigenlijk? Wat heeft een rode vrucht met een computer te maken? En toch hoef je alleen maar het woord 'Apple' te horen en je wordt meteen overspoeld met beelden van strakke lijnen en het concept van innovatie.

JIJ geeft betekenis aan je bedrijfsnaam door middel van branding.

Uw merknaam vinden

STAP 1: BRAINSTORM

Maak een lijst met alle woorden die betrekking hebben op uw niche, bijvoeglijke naamwoorden, werkwoorden, zinnen die u leuk vindt, woorden die de stemming en toon van uw merk overbrengen, woorden die uitleggen waar uw merk over gaat. Welke waarde uw merk biedt.

VOORBEELD: "We willen brandingtools bieden om ondernemers te helpen hun bedrijf te laten groeien."

Wij: Together, Group, Pact, Fellowship, Partner, Collaborate, Clan, Two, Trio, Grow: Sprout, Rise, Thrive, Expand, Win, Build, Create, Spread, Flourish

STAP 2: MENGEN

Als je eenmaal een veel langere lijst hebt dan je hierboven ziet, probeer dan twee of drie woorden te kruisbestuiven en kijk wat er naar boven komt; dit is uw eerste poging om een bedrijfsnaam te maken.

VOORBEELD: Collaborate + Flourish, Collaborate, Flourish Collab, Collab Flow, Flourish Collaborative.

Blijf willekeurige woorden door elkaar halen tot je de juiste vindt.

Meer tips

MAAK HET BESCHRIJVEND

Als u aan uw bedrijf denkt, wat is dan het enige woord of een paar woorden dat zou kunnen omschrijven waar het bedrijf het beste in is? Een voorbeeld van een merk dat deze techniek toepast is supermarktketen 7-Eleven, waarvan de naam meteen zegt wat het bijzondere is aan deze zaak: het is elke dag open van zeven uur 's ochtends tot elf uur 's avonds.

ACRONIEMEN

Probeer de eerste letter van elk woord in een zin of delen van woorden of namen te gebruiken. Voorbeelden uit de praktijk zijn AOL (America Online), BBC (British Broadcasting Corporation) en BENQ (Bringing Enjoyment and Quality to life).

MENG WOORDEN SAMEN

Meng twee of meer woorden die betekenisvol zijn voor u en uw bedrijf. Enkele voorbeelden zijn Evernote (van "forever" en "note"), Groupon (van "group" en "coupon").

GEBRUIK JE EIGEN NAAM

Maar alleen als het gemakkelijk te onthouden, uit te spreken en te spellen is! Werkt het beste als u een persoonlijk merk opbouwt. Jij bent in wezen The Brand.

AFKORTEN

Neem een woord dat een sterke betekenis heeft voor jou of je bedrijf en haal er een korte kunst uit, net zoals Cisco (uit San Francisco, waar het bedrijf is opgericht) deed.

VOEG EXTRA WOORDEN TOE

Maak er gewoon een zin van of voeg extra woorden toe.
EG: Mijn naam is… Ik ben…. Het bedrijf

*Alleen goede vibes. U kunt zich op elk moment afmelden.

CONTROLELIJST bedrijfsnaam

Als je eenmaal je ideale merknaam hebt gevonden, moet je ervoor zorgen dat deze praktisch is! Hier is een checklist met een aantal belangrijke zaken waar je rekening mee moet houden bij het kiezen van je merknaam.

1. HOUD HET EENVOUDIG
(max. 3 woorden of minder).

2. EENVOUDIG TE SPELEN
Zorg ervoor dat het gemakkelijk te spellen en uit te spreken is.

3. BETEKENIS IN TALEN
Je wilt niet dat het een vreemde of aanstootgevende betekenis heeft in andere talen.

4. WEBVRIENDELIJK
Controleer de beschikbaarheid (zie hieronder) en kijk ook of u een accountnaam voor sociale media kunt vinden die overeenkomt met uw bedrijfsnaam.

5. EENVOUDIG TE ONTHOUDEN
Maak het pakkend.

6. SCHAALBAAR
Zorg ervoor dat de naam u niet beperkt. Als het een specifieke dienst of locatie beschrijft, is het een probleem om uit te breiden.

7. GOOGLE-ONDERZOEK
Controleer uw naam op Google + Amazon. Wat bestaat er al met deze naam?

8. UNIEK & ORIGINEEL
Zorg ervoor dat uw naam niet lijkt op die van uw concurrenten of iemand anders.

VOLGENDE STAP: ontdek meer over branding & je eigen stem vinden.

 

Veel liefde, Farah

Laat een reactie achter